Miki Manó után jön a Tankcsapda – a gyerekdalok titkai
Szerző:csalad.hu2020. 11. 04.Kisgyermeket nevelünk
Az igényes zene hallgatását nem lehet elég korán kezdeni. Egy kisbaba már az anyukája hasában is figyel a dallamokra, van, akinek már akkor van kedvence. Gyerekkorunk dalai fontos kísérői az életünknek, de vajon mitől lesz egy-egy nóta sikeresebb a többinél?
A titok egyik őrzője minden bizonnyal Littvay Imre, a 100 Folk Celsius zenekar vezetője, olyan dalok szerzője, mint a Zebrabál, a Szülidal, vagy az Európa, Ázsia, Afrika. Az együttes első, mindent elsöprő gyerekslágere a Paff, a bűvös sárkány, ami még nem volt saját szerzemény. A sikersztori egy véletlennek köszönhető, vagy volt „tudományos” háttere annak, hogyan kell ezt jól csinálni, netán egyszerűen csak beletrafáltak?
– Minden hosszú-hosszú évekkel ezelőtt kezdődött, amikor a zenekart felkérték egy koncertre, és szóltak, hogy ott lesz az egész falu, úgy készüljünk, hogy 0-99 éves korig kell szórakoztatnunk a közönséget – meséli a csalad.hu-nak Littvay Imre.
– A zenekar akkor már tudta a Paffot, és a dalnak nagyobb sikere lett, mint a felnőtteknek szólóknak. Ezt megtudta a lemezkiadó, és a két country lemezünket követően ezúttal egy gyereklemezt rendeltek tőlünk. Ez lett a Paff, a bűvös sárkány, ami gigantikus példányszámban fogyott, arany és platinalemez lett. A siker elgondolkodtatott minket is, hogy talán gyerekdalokat kellene írni.
Mitől jó egy gyerekdal?
Persze, olyan gyerekdalt írni, amit valóban szeretnek is a legkisebbek, nem olyan egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk, sőt talán bonyolultabb is megtalálni az utat a kicsikhez, mint a felnőttekhez…
– Keskeny az a mezsgye, amikor még jó egy dal, nem bóvli, nem giccses, nem infantilis. Nagyon hamar kiderül, ha valami nem hiteles, mert a gyerekeket nem lehet átverni – mondta a csalad.hu-nak Filemon Krisztina, a fóti Németh Kálmán Általános Iskola elsős tanítója, gyógypedagógus, korábban óvó néni, aki több hangszeren is kiválóan játszik.
Littvay Imre is azt vallja: a gyerekeket felnőttnek kell tekinteni ebben az esetben.
– Mi soha nem néztük a gyerekeket bugyutának, inkább kis felnőttekként tekintettünk rájuk, hiszen ők nem buták, csak gyerekek. Mi a dalokat is ugyanúgy készítettük, mintha felnőtteknek írtunk volna, megvoltak a gitárszólók, a négyszólamú vokál, a koncertekre pedig ugyanúgy készülünk most is, mintha felnőtteknek játszanánk. Ha szakmailag hozzáértő hallgatja meg a dalainkat, nem érezheti azt, hogy ezt összecsaptuk, a gyerekeknek jó lesz ez is! Jóformán csak a szövegekben különböznek a gyereklemezeink egy felnőtteknek szóló albumtól.
Sok-sok kritériumnak kell megfelelnie egy gyerekdalnak ahhoz, hogy azt szeressék a gyerekek. Filemon Krisztina pedagógusként azt tapasztalta, a legfontosabb, hogy a dalban elsőre megfogja valami a gyerekeket. Legyen kedves a szereplője, izgalmas a története, és legyen benne humor.
– Azt vettem észre, ha nem kezd el járni az agyuk a dalon, nem képzelik el azt, amit énekelnek, annak nem szokott sikere lenni később. Amit nagyon kell magyarázni, azt nehezen fogadják be. Fontos, hogy a gyerekdal szövege az életkoruknak megfelelő legyen, tudják értelmezni. Az is nagyon lényeges, hogy olyan dolgokról halljanak a kicsik, ami az ő kis életüket érinti, így jó témák az ünnepek, például egy szülinap vagy a nyári vakáció.
„Ha elaludtak rá a gyerekeim, az sikeres lesz”
– Mi úgy álltunk neki, hogy elkezdtünk gondolkodni azon, mit szeretnek a gyerekek – folytatja a sikerük történetét Littvay Imre. – Szeretik a túró rudit, legóznak egész nap, szeretik az állatokat… Folyamatosan kerestük a témákat, aztán ezekről megszülettek a szövegek, majd jöttek hozzá a zenék. Én az akkor még két kicsi gyerekemen próbáltam ki a szerzeményeket, este eljátszogattam nekik a dalokat, az volt a recept, hogy ha elaludtak rá, az sikeres lesz. Persze, ebben van egy kis ellentmondás, mert a dalokkal ugye a gyerekek figyelmét szeretnénk fenntartani, de nálunk ez úgy működött, hogy amire elaludtak, az tutira sláger lett.
Filemon Krisztina egyetért abban, hogy a szöveg mellett a dallamvilágnak is az életkornak megfelelőnek kell lennie. A gyerekek azt is szeretik, ha a nótában vannak ismétlődések.
– Megfigyeltem, hogy a nagyon erőltetett dalok nem tetszenek a kicsiknek. A másik kulcs a ritmus: ha magától elkezd járni a keze-lába, amikor tanítok egy dalt, az biztos befutó. A gyerekek szívesen vesznek részt együttzenélésben is, akár saját készítésű kis hangszerekkel. Nekem nagyon fontos, hogy egy felvételnél igényes legyen a zenei kíséret, hogy érezzem, azt komolyan csinálja a zenekar.
Generációs dalok születtek…
A 100 Folk Celsiusnak 30 lemeze jelent meg egy olyan műfajban, ami egyébként Magyarországon nem kifejezetten népszerű. Littvay Imre zenekarvezető szerint ugyanakkor a country egy könnyen érthető, emészthető stílus, a gyerekeknek pedig tetszett a cowboy kalap is.
– Mi mindig elsősorban koncertzenekar voltunk, kellett a közönség, a produkcióhoz hozzátartozik a hangulat. Mára gyerekzenekarból inkább családi zenekarrá váltunk. Tizenéves korukban már elviszi őket a Tankcsapda, de egykori gyerekrajongóink felnőnek, és a gyerekeikkel visszajönnek a koncertekre. Azért úgy látom, sokszor a gyerek csak alibi, inkább nosztalgiáznak. Papa-mama sokkal jobban tudja a nótákat, mint a kicsik, amikor együtt énekelünk, több a felnőtt hang, mint a gyerek. Már azt is tudjuk, hogy a Hooligans tagjai vagy a Magna Cum Laudés Mező Misi is ott ült rövidnadrágban annak idején az első sorban a koncertjeinken, és a mai napig tudják a dalainkat.
– Lehet, hogy az első félévben még furcsa a kisiskolásoknak akár egy opera, vagy egy hangversenyrészlet, egy minőségi könnyűzenei dal, de ha megértik, hamar az lesz a természetes. Nagyon szeretem, amikor klasszikus kísérettel megy egy gyerekdal. Hiszek abban, hogy ha egy kisgyerek igényes zenén nő fel, az meghatározza felnőttként is a zenei ízlését, műveltségét, nem lesz vevő a színvonaltalan produkciókra – teszi hozzá Filemon Krisztina.
(fotó: privát)