Novák Katalin: a kapcsolati erőszak nem magánügy
Szerző:Szöveg: Muhari Judit, fotó: https://www.facebook.com/csaladesifjusag2020. 02. 17.Támogatások, kedvezmények
Van hova fordulniuk a kapcsolati erőszak áldozatainak! Erre hívja fel a figyelmet az Ökumenikus Segélyszervezet országos kampányában, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma is támogat.
A szeretet nem árt
„Ha a párod bántana, tudnád, kihez fordulj segítségért?” Ezzel a mondattal találkozhatnak a járókelők mától a budapesti Móricz Zsigmond körtér egyik villamosmegállójában elhelyezett interaktív plakáton. Az Ökumenikus Segélyszervezet az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával indított országos kampányt a kapcsolati erőszak áldozatainak védelmében. Arra hívják fel a figyelmet, hogy van hova fordulniuk a kapcsolati erőszak érintettjeinek. Jelmondatuk, „A szeretet nem árt”, azt üzeni, hogy egy kapcsolatban semmi sem teszi elfogadhatóvá az erőszakot. A kampány a szemléletformálás mellett gyakorlati segítséget is nyújt az aszeretetnemart.hu weboldalon elérhető információkkal és online tanácsadással.
Legfontosabb a megelőzés
– A kapcsolati erőszak minden formája elfogadhatatlan, de az áldozatoknak tudniuk kell, hogy van segítség. Mindenki a jelzőrendszer tagja, tehát ha bárki úgy gondolja, hogy van a környezetében olyan, aki az erőszak áldozata, vagy elkövetője, kérjen segítséget, mert ez nem magánügy – hangsúlyozta Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár, jelezve, hogy már 6. alkalommal indítják el a segélyszervezettel közösen a figyelemfelhívó kampányt.
Hozzátette, hogy az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT) 0680 20 55 20-as telefonszámán éjjel-nappal bárki kérhet segítséget, tájékoztatást.
Az államtitkár arról is beszámolt, hogy az elmúlt 10 évben jelentős fejlődés történt az áldozatsegítésben, míg 2010-ben 12 krízisközpont működött az országban 2019-ben 20. Az úgynevezett félutasházak száma 4-ről 21-re, a titkos menedékházaké pedig 1-ről 8-ra emelkedett. Eddig már több mint 11 ezer embernek segített a speciális ellátórendszer. 2 év alatt 5000 főt képeznek, akik a gyermekvédelmi jelzőrendszerben dolgozhatnak, 300 000 szórólap készül a témában, az OKIT finanszírozását pedig négyszeresére, 202,5 millió forintra emelte a minisztérium.
– A legfontosabb a megelőzés, a korai segítség és a célzott támogatás – hangsúlyozta az államtitkár. Hozzátette, hogy a területet jól ismerő szakemberek javaslatai alapján már készítettek egy jogszabálycsomagot, amellyel a jövőben hatékonyabbá tudják tenni a kapcsolati erőszakkal szembeni fellépést.
Van segítség
Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet szociális igazgatója elmondta, hogy az elmúlt években folyamatosan fejlődött az ellátó rendszer és bár még sok a feladat, de van hova segítségért fordulnia annak, akit bántanak. Az egyre szélesedő ellátórendszerben alapvető az együttműködés a szereplők között, egyaránt fontos szerepük van az áldozatsegítő központoknak, a krízisambulanciáknak, a krízisközpontoknak és a menedékházaknak.
Felhívta a figyelmet arra: életmentő lehet, ha az áldozatok időben kérnek segítséget. A médiában hallott tragikus esetek intő jelek arról, hogy tovább kell fejlődni. Elérhető szolgáltatásokra van szükség, ezért fontos az anonimitás, hiszen lehet, hogy a bántalmazottnak segítségre van szüksége, de nem áll készen a személyes találkozóra. Ilyenkor kiemelt szerepe van az online- és a telefonos szolgáltatásnak.
Az ambulancia munkatársai terepen is dolgoznak, iskolákba, óvodákba, munkahelyi közösségekbe is elmennek, hogy beszéljenek a témáról.
Ismert emberek szívügye is
Gáncs Kristóf, az Ökumenikus Segélyszervezet kommunikációs igazgatója a kampány részleteit ismertetve elmondta: a szervezet célja, hogy a következő hetekben minél több emberhez eljusson az információ arról, hova fordulhatnak, ha kapcsolati erőszakot tapasztalnak. Ez a célja az interaktív köztéri plakátnak is. A kampányban nagy szerepe lesz a közösségi médiának is, ebbe bekapcsolódnak a segélyszervezet önkéntes sztárjai. Ismert emberek pedig saját közösségi média felületeiken posztolják majd a kérdést, illetve felhívják követőik figyelmét arra is, hogy az érintettek hol találnak információkat az elérhető segítségről.