Turizmus a pandémia idején: egy projekt, ami segíti az ágazat túlélését
Szerző:csalad.hu2021. 11. 11.Családban élni jó
Igaz, némi „programváltozással”. „A turisztikai szektor munkaerőpiaci alkalmazkodóképességének fejlesztése” címet viselő pályázat eredeti célja a turizmus munkaadói és munkavállalói oldala közötti hatékonyabb együttműködés és kommunikáció elősegítése volt, azonban a világméretűvé váló koronavírus-járvány következtében a projekt fókuszában álló kutatás kibővült a pandémia hatásainak vizsgálatával.
A Családbarát Magyarország Központ (CSBM) és a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) közös pályázata („A turisztikai szektor munkaerőpiaci alkalmazkodóképességének fejlesztése” GINOP-5.3.5-18-2020-00159) azzal a céllal született meg, hogy elősegítse a turizmus munkaadói és munkavállalói oldala közötti hatékonyabb együttműködést és kommunikációt, növelje az ágazat alkalmazkodóképességét, és ezzel elősegítse a fejlődést, a társadalmi felelősségvállalás erősödését és a szolgáltató szerep növelését.
A projekt fókuszában egy kutatás áll, ami mind a munkaadókat, mind a munkavállalókat megszólítja a fenti témában, a munkaadókat interjúkkal, a munkavállalókat pedig kérdőív révén.
A pályázat összeállításakor még nem volt sejthető, hogy az akkor induló koronavírus-járvány világméretű pandémiává válik. A több hullámban érkező és máig is jelen lévő vírus talán a turisztikai ágazatot sújtotta leginkább. Ennek fényében különösen aktuális azt megnézni, hogy miként hatott, illetve hogyan hat a vírus az ágazatra.
Emellett a kutatás eredeti céljai is megmaradtak: azt vizsgálják, hogy az egyes turisztikai egységek, szállodák, hotelek, vendéglátóhelyek mennyire családbarátok, felmérik a munkavállalók foglalkoztatási helyzetének, munkakörnyezetének állapotát, és kutatják mindezek fejlődésének, fejleszthetőségének lehetőségeit és irányait is.
A pandémia hatásait vizsgálva azt is megkérdezik a kutatásban a munkaadóktól, hogyan vészelték, vészelik át ezt a krízishelyzetet, milyen gyakorlatok, kreatív ötletek alkalmazására van szükség a fennmaradáshoz, túléléshez. Az ágazatban megmaradó munkavállalóknak kiküldendő kérdőívben is kiemelt szerepe van az utóbbi másfél évben megtapasztalt és átélt változásoknak. A kérdőívben megoszthatják tapasztalataikat, és leírhatják, hogyan kezelték a felmerülő nehézségeket, honnan és milyen segítséget kapnak, és mi az, ami továbbra is az ágazatban tartja őket.
– A kutatásban 50 különböző szolgáltatót, mint munkaadót és minimum 300 munkavállalót keresünk fel. A munkaadói interjúk már elkezdődtek, a munkavállalói kérdőív pedig a napokban lesz elérhető, online formában – közölte Sztanek Csaba, a Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft projektmenedzsere.
A kutatások tapasztalatait a következő negyedévben konferencián és továbbképzésen osztják meg az érintettekkel.
(fotó: Shutterstock, privát)